persoana care are dureri articulare si sta cu mana pe genunchi

Beneficiile aminoacizilor în artroză: tot ce trebuie să știți

Ce sunt aminoacizii?

Aminoacizii sunt substanțele organice ce au o grupare amino și una carboxil. Aceștia servesc ca unități fundamentale ale proteinelor din corpul nostru. Proteina completă este alcătuită dintr-un lanț lung de aminoacizi individuali conectați. În funcție de structura lanțului se generează proteine diferite.

Aminoacizii funcționează ca proteine practic în fiecare activitate esențială. Există alți aminoacizi care funcționează ca elemente constitutive pentru hormoni și neurotransmițători.

Cu toate acestea, nu toți aminoacizii de care are nevoie corpul nostru pot fi produși de organism. Unii trebuie să fie obtinuti prin alimentatie. Lipsa blocurilor fundamentale esențiale poate avea un impact asupra unei varietăți de funcții corporale.

aminoacizi lizina

Aminoacizii esentiali

Dintre cei douăzeci de aminoacizi care se găsesc în corpul uman, opt sunt considerați aminoacizi esentiali. Acest lucru implică faptul că oamenii trebuie să îi primească din alimente, deoarece nu sunt capabili să îi creeze singuri. Aceștia sunt:

  • L-Lizina
  • L-leucină
  • L-Isoleucină
  • L-metionină
  • L-fenilalanină
  • L-Treonină
  • L-triptofan
  • L-Valina

Deși nu este strict necesar, aminoacidul L-cisteină, pe care organismul îl produce în ficat din L-metionină, este esențial pentru sănătatea corpului uman ca aport de sulf. L-histidina și L-arginina sunt, de asemenea, cruciale pentru bebeluși.

Care este rolul aminoacizilor in organismul uman?

Componentele constitutive ale corpului uman, cunoscute sub numele de aminoacizi, sunt esențiale. Aceștia controlează practic toate procesele metabolice și sunt esențiali pentru sănătate asigurand energia, capacitatea de dezvoltare a mușchilor și capacitatea de refacere a organismului.

De asemenea, ajută la reglarea nivelului de zahăr din sânge și la menținerea unui sistem imunitar sănătos. Aminoacizii pot fi găsiți în tot felul de alimente precum carnea, produsele lactate sau boabele de soia.

Aminoacizii sunt componente esențiale ale sănătății musculare. Ei contribuie la dezvoltarea și repararea fibrei musculare, oferind elementele de bază necesare pentru ca muschii să funcționeze corect.

Numeroase probleme de sănătate se numără printre modalitățile prin care se poate manifesta un dezechilibru sau un aport insuficient de aminoacizi. Scăderea performanței fizice si mentale, o sensibilitate mai mare la infecții, deficiențe în creșterea musculară, dureri articulare și probleme articulare cum ar fi artroza sunt cele mai frecvente efecte ale unei carențe.

Bolile articulațiilor sunt o cauză majoră de dureri articulare și a dizabilității atat în Romania cat si in alte tari. Există multe forme diferite de boli articulare cum ar fi artroza, gonartroza sau coxartroza. Osteortrita este cea mai frecventă boala articulara. Osteoartrita se caracterizează prin degenerarea cartilajului articular, care provoacă durere și rigiditate la nivelul articulațiilor. Afecțiunea poate apărea în orice articulație, dar afectează cel mai frecvent mâinile, genunchii, șoldurile și coloana vertebrală.

Rolul pe care aminoacizii îl joacă în tratamentul bolilor articulare este de a ajuta la vindecarea cartilajului deteriorat, astfel încât acesta să nu se inflameze sau să se degradeze în timp din cauza uzurii articulațiilor.

 

Ce aminoacizi – și de ce – sunt cruciali pentru articulații?

Compușii care conțin o grupare sulfat constituie majoritatea cartilajelor articulare. Persoanele sănătoase nu percep un deficit de sulf pentru o perioadă foarte lungă de timp, însă bolnavii de artroză percep o întârziere semnificativă în refacerea țesutului cartilaginos din cauza acestei carențe.

Există mai mulți aminoacizi care sunt importanți pentru structura și funcționarea articulațiilor. Unii dintre cei mai importanți aminoacizi pentru sănătatea articulațiilor includ:

  • Colagenul: Colagenul este o proteină care alcătuiește o mare parte din cartilajul articulațiilor. Acesta ajută la asigurarea rezistenței și elasticității articulației.
  • Glucozamina: Glucozamina este un compus care se găsește în mod natural în organism și este important pentru sinteza colagenului și a altor molecule care sunt implicate în sănătatea articulațiilor.
  • Arginină: Arginina este un aminoacid care este implicat în sinteza colagenului și a altor proteine care sunt importante pentru sănătatea articulațiilor.
  • Lizina: Lizina este un aminoacid care este implicat în sinteza colagenului și a altor proteine importante pentru sănătatea articulațiilor.
  • Prolina: Prolina este un aminoacid care este implicat în sinteza colagenului și a altor proteine importante pentru sănătatea articulațiilor.

L-Lizina

L-Lizina este o componentă esențială a colagenului și a țesutului muscular și ajută la reînnoirea acestora. Fibrele importante de colagen sunt reticulate de acest aminoacid, asigurând stabilitatea și rezistența colagenului.

L-Lizina este benefică pentru structura osoasă, favorizând, de asemenea, stocarea calciului în oase. O dietă dezechilibrată poate duce la un deficit de lizina dacă problemele articulare cresc necesarul de acest aminoacid.

Deoarece carnea este sursa principală de L-Lizina, deficitele pot rezulta și dintr-o dietă vegetariană.

L-metionina si L-cisteina

Aminoacizi sulfuroși L-metionină și L-cisteină sunt deosebit de importanți pentru formarea cartilajului articular. Aceștia încurajează celulele cartilaginoase să genereze țesut cartilaginos, acționând în același timp ca antiinflamator și analgezic. De asemenea, L-cisteina menține cartilajul flexibil, crește aportul său pasiv și stimulează producția de lichid sinovial.

L-lizina și prolina sunt esențiale pentru metabolismul articular. Acestea, printre altele, servesc ca bază pentru unii proteoglicani (compuși proteino-zaharici).

cercetatori care se uta la microscop

Studii clinice

Există o serie de studii clinice care au investigat rolul potențial al aminoacizilor în tratamentul bolilor articulare. Iată câteva exemple:

  • Studiu clinic 1: Un studiu randomizat, dublu-orb, controlat cu placebo, publicat în New England Journal of Medicine, a constatat că suplimentele de glucozamină au fost eficiente în reducerea durerii și îmbunătățirea funcției la persoanele cu artroza a genunchiului.
  • Studiu clinic 2: O revizuire sistematică și o meta-analiză publicată în revista BMC Musculoskeletal Disorders a constatat că suplimentele care conțin colagen pot fi eficiente în reducerea durerii articulare și îmbunătățirea funcției la persoanele cu osteoartrită.
  • Studiu clinic 3: Un studiu randomizat, dublu-orb, controlat cu placebo publicat în revista Arthritis & Rheumatology a constatat că o combinație de glucozamină și condroitină a fost eficientă în reducerea durerii și îmbunătățirea funcției la persoanele cu osteoartrită de genunchi.

Se poate concluziona ca este foarte importanta administrarea unor suplimente alimentare care sa contina: condroitina sulfat, glucozamina sulfat, L-Lizina si acid hialuronic.

Un astfel de supliment alimentar este Proxart.

PROXART este un supliment alimentar pe baza de Biotină, L-Lizina, L-glicină cu acid hialuronic, sulfat de condroitină, sulfat de glucozamină, α-cetoglutarat de ornitină și Boswellia fitosoma indicat pentru a furniza un aport suplimentar de nutrienți necesari articulatiilor

batrani fericiti fara dureri

Care este dozajul de aminoacizi recomandat?

Este esențial să se furnizeze organismului cantități suficiente de substanțe chimice care ajută la formarea cartilajului dacă este prezentă o afecțiune a cartilajului precum osteoartrita. Prin urmare, anumiți aminoacizi s-au alăturat vitaminelor și oligoelementelor ca fiind constituenți cruciali ai terapiei ortomoleculare.

De exemplu, a avut succes consumul de L-metionină, L-Lizina si L-cisteină, care, împreună cu glucozamina, condroitina și manganul, se integrează treptat în cartilajul articular prin intermediul lichidului sinovial. L-metionina reduce durerea provocată de osteoartrită în mod similar cu analgezicele1, dar, spre deosebire de acestea, nu are efecte secundare negative, potrivit unui studiu american2. Doza zilnică de L-metionină care este recomandată este de aproximativ 21 mg pe kilogram de greutate corporală in timp ce doza recomandata de L-Lizina este de 13 mg pe kilogram.

Trebuie acordata o prudență extremă atunci când se utilizează aminoacizi ca supliment și să nu se depășească niciodată cantitatea obișnuită. În caz contrar, pot apărea simptome adverse, inclusiv diaree și dureri gastrointestinale generale.

O abundență de anumiți aminoacizi poate fi, de asemenea, în mod frecvent pusă pe seama oboselii, amețelii și durerilor de cap. Un supradozaj prelungit poate duce, potențial, la afectarea ficatului și a rinichilor.

Studii clinice:

Studiu clinic 1: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11934964/

Studiu clinic 2: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8521576/

Studiu clinic 3: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12610812/

Sursa foto: canva.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

La comenzile care conțin minimum 2 cutii PROXART - CADOU 1 flacon de Codeflor Probiotic
+
X
Adauga in cos